logo na papierze oraz wizytówki

Jak stworzyć projekt logo?

24

11

2022

Profesjonalne logo to podstawa każdej firmy i marki, która pragnie zaistnieć na rynku i wyróżnić się wśród często licznej konkurencji. Dobre logo jest przede wszystkim świetnym narzędziem marketingowym, ponieważ prezentuje istotne elementy, takie jak charakter czy specyfikę działalności firmy lub marki. Stworzenie takiego projektu składa się jednak z wielu elementów a proces tworzenia jest niejednokrotnie złożony, o czym nie każdy zdaje sobie sprawę.

Dzięki charakterystycznemu logo firma jest odpowiednio kojarzona i zapamiętywana. Logo powinno nawiązywać do firmy bądź marki, a także symbolizować jakąś ideę swoją budową lub kształtem. Ważną rolę odgrywa także kolor, który jak wiemy, ma kluczowy wpływ na wywoływane emocje i nastrój u odbiorców. Nie są to jednak wszystkie elementy, które są niezbędne do stworzenia projektu.

Etapy pracy nad projektem przedstawiamy według schematu pracy zespołu w agencji interaktywnej Uidea. Każda firma może mieć nieco inny styl pracy, jednak zwykle opierają się na podobnych działaniach.

Od czego zaczynamy pracę nad projektem logo

Aby stworzyć odpowiedni projekt, pracę musimy rozpocząć od poznania marki, którą logo będzie reprezentować. Aby uzyskać wszelkie niezbędne informacje, wysyłamy do klienta brief, który zawiera szereg istotnych pytań nawiązujących do marki i tego, jak klient chciałby, aby się skojarzyło. W briefie możemy znaleźć pytania, takie jak:

  • jaka nazwa i ewentualne slogany mają się znaleźć w projekcie,
  • jaki jest dokładny charakter działalności,
  • jaka jest grupa docelowa, kim są odbiorcy marki,
  • jakie ma być skojarzenie z marką,
  • jakich elementów/zabiegów chcemy uniknąć w projekcie,
  • preferowana stylistyka projektu,
  • preferowana kolorystyka projektu.

Badania nad projektem

Na tym etapie rozpoczynamy dokładną analizę briefu, którą przekazał nam klient. Staramy się jak najlepiej poznać cechy działalności, a także wizję klienta. Przeprowadzamy badania danej branży, aby poznać zwyczaje i styl, który jest w niej na stałe zakorzeniony. Oczywiście w naszych projektach dążymy do tego, aby się wyróżnić – przede wszystkim na tle konkurencji, jednak musimy pamiętać, aby nie odstawać zbyt mocno od projektów z branży, by nadal przywoływać odpowiednie skojarzenia. Analizujemy wszystkie informacje, które otrzymaliśmy od klienta. Bierzemy pod uwagę również inspiracje, które otrzymaliśmy od klienta, a także dodajemy parę od siebie, które uważamy, że mogą pasować do stylu. Cennymi informacjami poza tym, co klient chciałby zobaczyć w logo, jest to, czego z pewnością chce unikać – tym sposobem oszczędzamy bardzo dużo czasu, na ewentualne poprawki do projektu. Często jest łatwiej określić to, co z pewnością nam się nie podoba wśród projektów konkurencji.

Określenie wszelkich trudności oraz niezbędnych elementów

Na tym etapie trzeba przewidzieć wszystkie możliwe trudności, które pojawią się podczas tworzenia projektu, a także zaplanować wszystkie elementy, które muszą koniecznie pojawić się w znaku. Wymienienie kilku punktów może bardzo przyspieszyć pracę, a także zapobiega pominięciu szczegółów, które są istotne dla klienta.

Pierwszy etap projektowania logo

Pracę zaczyna się od dokładnego zapoznania z inspiracjami. Skupiamy się na dobraniu odpowiedniego stylu do wizji klienta, a także szukamy wszystkich możliwych elementów, które mogłyby pojawić się w naszym projekcie.

Projekty logo zwykle są tworzone tak, aby głównie najlepiej prezentowały się na białym tle. Pozwoli to na dowolne umieszczanie ich na wszelkich dokumentach czy stronach internetowych. Nie zawsze mamy możliwość umieszczenia projektu na jasnym tle bądź potrzebujemy wydrukować dokument w czerni i bieli – dlatego projekty powinniśmy przygotować tak, aby dobrze prezentowały się także w czerni i bieli. To zapewni klientowi możliwość korzystania ze swojego projektu w różnych okolicznościach.

Ważne jest także, aby logo było przejrzyste na każdej powierzchni, powinno mieć odpowiednio dobrany system skalowania. Jeżeli logo umieszczamy na dużym kartonie, możemy umieścić jego pełną wersję. Jeśli jednak przestrzeń jest mniejsza, przez co pełne logo się nie mieści bądź z dalszej odległości jest nieczytelne, to możemy użyć samego logotypu. Sygnet może pojawiać się na przykład na drobnych naklejkach, taśmach bądź innych miejscach, gdzie nawiązanie do marki może być tylko symboliczne. Wszystkie te elementy musimy wziąć pod uwagę już przy procesie projektowania wersji znaku.

Pierwsze szkice

Po przeanalizowaniu informacji powstają pierwsze szkice. Warto jest nie skupiać się na tylko jednym wariancie projektu, a zrobić kilka różnorodnych, aby klient miał więcej wersji do wyboru. Po przygotowaniu pierwszych szkiców wybieramy te najlepsze. Czasami mamy do czynienia z naprawdę wieloma różnymi pomysłami, z których musimy ograniczyć się do wybranej ilości wersji wstępnych dla klienta. W przypadku firmy Uidea są to 3 wersje wstępne. Przygotowywane są warianty danego szkicu różniące się niewielkimi nawet detalami. Na tym etapie jednak nadal skupiamy się na tym, abyśmy mieli jak największy wybór oraz na tym, aby każdy pomysł został przeanalizowany i przetestowany.

Przygotowanie mockupów logo

Do każdego wariantu przedstawianego klientowi warto przygotować mockupy, które pokazują praktyczne zastosowanie logo. Często to one decydują o wybraniu danego projektu, ponieważ dzięki nim klient jest w stanie zwizualizować sobie wizję marki. Bardzo dobrze pokazują one potencjał projektu oraz to, jak prezentuje się w różnej skali, na różnych materiałach. Mockupy powinny być odpowiednio dobrane – jeżeli firma zajmuje się produkcją i sprzedażą kosmetyków, nie prezentujemy projektów w formie naszywek na ubraniach, ponieważ jest niewielka szansa, że klient często będzie umieszczać swoje projekty na odzieży. Bardziej prawdopodobne, że logo marki pojawi się na pojemnikach, buteleczkach czy po prostu materiałach reklamowych.

Etapy poprawkowe

Po wysłaniu wstępnych propozycji klientowi przychodzi moment na pierwsze poprawki. Ten etap jest już łatwiejszy, ponieważ zwykle w tym momencie mamy już sprecyzowany kierunek, w jakim powinniśmy podążać. Warto uważnie wysłuchać sugestii klienta, a także wyczuć, czy projekty, które udostępniamy zleceniodawcy, spełniają w pewnym stopniu jego oczekiwania. Jeżeli odpowiedzi klienta nie są pozytywne, a on sam nie jest przekonany do żadnego z projektów, czasami lepiej jest zaproponować stworzenie kolejnej wersji projektu, zamiast napierania na poprawę jednego z już zaproponowanych – możliwe, że w takim przypadku poświęcimy bardzo dużo czasu na poprawianie projektu, który do samego końca nie będzie podobał się klientowi, czego powinniśmy oczywiście unikać. Przy odbieraniu feedbacku od klienta warto jednak mieć na uwadze, że to my jesteśmy grafikami, którzy na bieżąco śledzą i uczą się na temat tworzenia poprawnych projektów. Często mamy też większe doświadczenie, więc jeśli zauważymy, że któraś z zasugerowanych poprawek od klienta nie jest dobrym pomysłem, warto jest podzielić się swoją opinią. Niejednokrotnie klient poprosi o zmianę czegoś, co może nieświadomie dla niego wpłynąć na wizję marki.

Wykończenie ostatecznej wersji

Po naniesieniu ostatnich poprawek klienta nadchodzi czas na przygotowanie odpowiednio plików logo. Plik logo musi zostać przygotowany w kilku różnych wariantach. Komplet plików wysyłany przez firmę Uidea składa się z projektu logo zapisanego w formatach: PDF, SVG, JPG, EPS, PNG, a także dodawany jest plik AI (Adobe Illustrator), z wersjami pliku do edycji. Klient dostaje projekt w kolorze, czerni i bieli, a także w wersji pionowej i poziomej. Logo jest również podzielone na pełny projekt, sam logotyp oraz sygnet, a jeśli jest taka możliwość, również na ikonę.

Jeżeli chcemy, aby klient miał jeszcze lepiej przygotowany komplet ze swoim plikiem, można zapisać powyższe wersje w dwóch formatach: CMYK i RGB, aby klient mógł szybko i bezproblemowo wysyłać odpowiednie materiały do drukarni lub innych grafików.

RGB to przestrzeń barw, która powstała w oparciu o to, jak ludzkie oko odbiera kolory. Barwy w tej przestrzeni powstają za pomocą mieszania ze sobą trzech wiązek światła. Wszystkie barwy sumują się do bieli. RGB to skrót od angielskich nazw kolorów: RED (czerwony), GREEN (zielony) i BLUE (niebieski). Wyjściowe tło ekranu komputera jest czarne, dlatego jeśli chcemy uzyskać inne kolory, musimy umiejętnie mieszać ze sobą trzy powyższe barwy. Aby opublikować projekt na stronie internetowej, powinniśmy używać przestrzeni barw RGB. Takich plików nie powinno się drukować – po wydruku nasza grafika nie będzie wyglądała tak samo, jak na ekranie monitora.

CMYK to przestrzeń, którą stosuje się przede wszystkim do druku. Za każdym razem mieszane są ze sobą poszczególne ilości czterech barw. Jest to: Cyjan, Magenta, Yellow (żółty), Black (czarny). Im bardziej będziemy mieszać ze sobą kolory i nakładać kolejno ich warstwy, tym ciemniejszą barwę uzyskamy. Pliki o przestrzeni barw CMYK są przeznaczone do druku. Ich kolor po zapisaniu może wyświetlać się nieco inaczej na monitorze podczas podglądu, jednak po wydrukowaniu kolor będzie taki sam, jaki zastosowaliśmy w programie graficznym.

Z tak przygotowanym kompletem plików możemy być pewni, że klient będzie zadowolony z naszej usługi, a jego logo będzie służyło przez wiele lat w każdych możliwych okolicznościach.

Komentarze(0)