Co zawiera system identyfikacji wizualnej firmy?

14

06

2023

Identyfikacja wizualna marki to dobór odpowiednich elementów wizualnych, które odpowiadając za całokształt wizerunku firmy, a także to jak jest odbierana i postrzegana na tle konkurencji. Dzięki indywidualnej identyfikacji wizualnej jesteśmy w stanie rozróżniać od siebie firmy, które działają w tej samej branży, a poniżej przedstawiamy elementy, które wchodzą w jej skład.

Logo i logotyp

Najważniejszy element wizualny każdej firmy – logo. Jest on głównym elementem rozpoznawczym każdej marki, odpowiedzialnym przede wszystkim za reprezentowanie jej, a także wywoływanie konkretnych skojarzeń i emocji, dzięki czemu wpływa bezpośrednio na odbiorcę, a także buduje zaufanie klientów. Trafnym porównaniem jest to, że logo jest wizytówką firmy – ponieważ najczęściej to na nie odbiorca trafia na samym początku i to ono spełnia zadanie, by wywołać pierwsze, dobre wrażenie. Dobrym projektem logo nie tylko możemy wyróżnić firmę na rynku, ale także zapewnić sobie rozpoznawalność marki.

Typografia

Typografią marki określa się zbiór fontów, które mogą być stosowane w materiałach promocyjnych marki, a także wszelkich innych nośnikach komunikacji. Stosowanie zbyt wielu różniących się o siebie stylów pisma wprowadzi chaos, a materiały nie będą tak szybko kojarzone z marką, dlatego ważna jest konsekwencja i spójność komunikacji wizualnej, nawet w kwestii dobrania odpowiedniego fontu.

Kolorystyka

Dobranie indywidualnych kolorów jest zaliczane do budowania marki w długoterminowej perspektywie. Używając konkretnych kolorów (których nie powinno być za dużo, najlepiej więc zdecydować się na jeden lub dwa główne kolory) stworzymy wizję marki u klientów, którzy szybko będą łączyć dane kolory z naszą marką. Jeżeli w przyszłości zdecydujemy się na zmianę projektu logo, strony internetowej bądź innych elementów graficznych, ale pozostaniemy przy znanej już kolorystyce, nie zniszczy to postrzegania naszej marki.

Styl graficzny

Ten podpunkt mógłby być bardzo szeroko rozpisany, jednak głównie polega na tym, aby marka posiadała swoje indywidualne elementy graficzne, pojawiające się między innymi na wizytówkach, ulotkach, papierze firmowym, teczkach, stronie internetowej, stopce mailowej, ulotce, plakatach i wielu innych. Jeśli w naszym logo znajdują się ukośne linie, warto te linie wprowadzić również na innych elementach, takich jak wizytówki czy posty na social mediach. Jeśli logo jest zaokrąglone, warto pomyśleć o zaokrąglonych ramkach na wizytówkach czy przyciskach na stronie internetowej. Jeżeli używamy czarno-białych zdjęć w materiałach promocyjnych, nie dodawajmy na naszą stronę zdjęć kolorowych, z dużym nasyceniem, tylko trzymajmy się jednego schematu – wszystko po to, aby zapaść w pamięć odbiorcom. Doprowadzi to do uspójnienia stylu graficznego marki.

Wymienione wyżej elementy składają się na identyfikację wizualną marki, jednak są jedynie jej podstawą, gdyż każda firma może zostać rozbudowana o szereg dodatkowych elementów i symboli.

Komentarze(0)