kilka projektów logo na papierze

Trudność wykonania dobrego logo

24

11

2022

Stworzenie odpowiedniego projektu logo nie jest łatwym zadaniem dla osoby, która nie ma wystarczającego doświadczenia. Przy projektowaniu znaku trzeba kierować się pewnymi kryteriami i zasadami, aby mogło ono spełniać swoje zadanie – jasno, czytelnie i pozytywnie prezentować swoją markę.

Najczęstsze błędy przy projektowaniu logo przez mniej doświadczone osoby wynikają z tego, że nie zastanawiają się, jaki projekt logo będzie miał w przyszłości zastosowanie. Na ekranie komputera projekt niejednokrotnie może wydawać się poprawny i estetyczny, jednak po wydrukowaniu go na wizytówce, czy małej, kilkucentymetrowej naklejce, może się okazać, że projekt jest całkowicie nieczytelny. Oprócz tego istnieje obawa, że projekt, mimo iż będzie oczywisty dla twórców marki, może być kompletnie niezrozumiały dla osób zewnętrznych – dobry grafik powinien znaleźć odpowiedni balans pomiędzy przekazem, jaki chce nieść właściciel marki, a tym, co będzie czytelne i przejrzyste dla odbiorców dopiero poznających działalność.

Ostatnio popularne wśród nowych przedsiębiorców okazały się internetowe generatory logo – w szybki i prosty sposób, po wpisaniu zaledwie kilku informacji o naszej marce dostajemy gotowy projekt. Niestety niewiele osób korzystających z tych generatorów zdaje sobie sprawę, jak słabe jest to rozwiązanie. Generator stworzy projekt graficzny, który będzie nawiązywać bardzo ogólnie do firmy, nie dodając jej żadnego głębszego znaczenia. Aby zrozumieć istotę funkcjonowania logo, trzeba przyswoić parę faktów:

Logo ma swój cel

Zadaniem logo jest wywołanie w odbiorcy odpowiednich skojarzeń, a także zasiać w jego głowie istotny element, który zostanie na długo zapamiętany. To jest pierwsza rzecz, nad którą powinno się zastanowić – określenie kształtów, kolorów czy typografii nie powinno stać w pierwszej kolejności.

Logo powinno w skrócie przedstawić markę

Odbiorca już po pierwszym spojrzeniu na logo powinien poznać w pewnym stopniu styl marki, a także jej osobowość. Jeżeli marka ma kojarzyć się z kreatywnością, energią i zapałem do pracy, jej znak nie może być w poważnych odcieniach szarości, ponieważ do odbiorcy wysłane zostaną sprzeczne sygnały.

Projekt logo nie jest stworzony dla właścicieli marki, a dla jej odbiorców

Wielu klientów zlecających stworzenie logo popełnia istotny błąd, jakim jest sugerowanie projektu, który jest dla nich sentymentalny bądź prywatnie oznacza dla nich coś, czego odbiorcy marki nie zrozumieją. Przykładem mogą być projekty zawierające wewnętrzne powiedzenia bądź gry słowne, które zostaną zrozumiane tylko przez osoby pracujące w firmie. Czasami zdarza się, że w sygnecie pojawiają się symbole niepasujące do marki, jednak podobają się wizualnie osobom zlecającym – taki projekt może rzeczywiście mieć dużo walorów estetycznych, jednak dla klienta nie będzie to żadna informacja o marce. Przy projektowaniu logo powinniśmy skupić się przede wszystkim właśnie na jego odbiorcach – chociażby ich płci, wieku czy zamożności. Istotne są również informacje odnośnie tego, na jakim etapie życia się znajdują (na przykład czy są w trakcie edukacji, lub czy są rodzicami małych dzieci).

Projekt logo musi być praktyczny

Ładne i estetyczne logo to nie wszystko. Projekt musi działać w różnych sytuacjach – być czytelne na dużym, kilkumetrowym bannerze, a także na kilkucentymetrowej wstążce czy nadruku na długopisie. Czasami trzeba zrezygnować z niektórych zabiegów, które są ładne, jeśli niestety niepotrzebnie wprowadzają chaos i zaburzają czytelność projektu. Kierując się wyłącznie estetyką, nie będziemy w stanie dotrzeć do wszystkich, ponieważ każdy ma swoje własne gusta.

Konkurencja marki

Tworząc projekt, bardzo ważne jest inspirowanie się i analizowanie identyfikacji wizualnej konkurencji naszej firmy. Najlepszym pomysłem jest obserwowanie firm, które odniosły już, chociaż niewielki sukces – na własnym przykładzie możemy stwierdzić, które z projektów zdecydowanie zapadły w pamięć nam i innym odbiorcom, a następnie brać od nich przykład.

Zbieranie wszystkiego, co nam się podoba w propozycje logo

Dobrym pomysłem jest stworzenie moodboardu – kolekcji zdjęć, kolorów, projektów i innych inspiracji, które czujemy, że pasowałyby do naszej marki. Jest to dobre rozwiązanie dla działalności, które nie są jeszcze pewne, w jakiego stronę stylu chcą się kierować, a ich marka może zostać przedstawiona na wiele różnych sposobów.

Prostota jest dobra

Oczywiście nie każda firma musi mieć minimalistyczne i proste logo, jednak warto wziąć pod uwagę, że takie projekty są łatwiejsze do zapamiętania przez odbiorców, a przecież na tym nam najbardziej zależy. Jeśli logo będzie bardzo rozbudowane, będzie zawierać dużo elementów, kolorów i zróżnicowaną topografię, odbiorca może mieć problem, by szybko nauczyć się rozpoznawać nasz znak.
Powyżej zostały wymienione jedynie podstawowe i najważniejsze informacje, których znajomość jest niezbędna do stworzenia dobrego projektu. Generatory logo nie są w stanie przeanalizować wszystkich tych elementów, jednocześnie nie uwzględniając w projekcie tego, co tak naprawdę jest najważniejsze. Osoby, które dopiero rozpoczynają swoją pracę nad takimi projektami logo wrocław, bardzo rzadko przestrzegają wszystkich tych elementów, ponieważ kierują się swoimi własnymi odczuciami, zamiast myślenia o projekcie jako odbiorca marki. Brak doświadczenia przekłada się również na czas tworzenia takich projektów, stąd problematyczne może być korzystanie z usług osób często młodych, dopiero rozpoczynających swoją naukę. Oczywiście bywają wyjątki od reguły – pamiętajmy, aby przed zleceniem projektu uważnie przyjrzeć się opiniom, a także przejrzeć portfolio osoby bądź firmy, której chcemy powierzyć wizję naszej marki.

Komentarze(0)